gamify.fi

Pakohuonepeli yrityksen tarpeisiin

Pakohuonepelit ovat muuttuneet suosituiksi viimeisen parin vuoden aikana Suomessa ja niitä löytyy jo useita kymmeniä. Helsingissä ainakin 6 eri yritystä tarjoaa pakohuonekokemuksia escaperoomdirectoryn mukaan.

Pakohuone on peli, joka sijaitsee huoneessa tai parissa, josta pelaajien on tarkoitus vihjeiden perusteella ratkaista arvoituksia ja siten päästä pakenemaan tietyn ajan kuluessa. Pelin tehtävät on sidottu yleensä johonkin tarinaan ja huone on lavastettu tähän tarinaan sopivaksi. Tarinassa on myös liityntäpinta, kuinka pelaajat liittyvät tarinaan, mitä on tapahtunut, miksi pelaajat ovat päätyneet pelihuoneeseen ja mitä heidän tulisi tehdä. Pelaajat asettautuvat pelirooliin jossa heidän ajatellaan toimivan.

Pelin käyttäminen muihin päämääriin

Nokialla päätimme rakentaa pakohuonepelin. Tarkoituksemme ei ollut vain tuottaa viihdettä vaan rakentaa kokonaisvaltainen kokemus tiimin ja itsetuntemuksen kehittämiselle.

Pelien perimmäinen motivaatio on yleensä se, että ne ovat hauskoja. Hauskuus ei ole pelaajan päämäärä, vaan yleensä pelitoiminnan sivutuote. Pakohuonepelissä päämäärä on suorittaa tehtävät ja selvitä huoneesta ulos tavoiteajassa. Pelin kehittäjän päämäärä pakohuonepelissä on, että pelaajalla olisi hauskaa, jotta pelaajat pelaisivat pelin loppuun, suosittelisivat sitä muille ja pelin suunnittelija saisi siitä konpensaation.

Nokia Outbreakissa meillä oli myös muita päämääriä kuin hauskuus. Tällöin ei ole kyse varsinaisesta pelistä vaan hyötypelistä (serious game). Hyötypelissä löytyy siis muitakin päämääriä pelin päämäärän ja hauskuuden lisäksi. Nokia Outbreakissa halusimme halusimme tuottaa pelaajille kokemuksia ja ahaa-elämyksiä, jotka hän voisi viedä tavalliseen työpäiväänsä ja -ympäristöönsä.

Nokia Outbreakista ja muista Nokialla toteutetuista pelillistämisistä tulen kertomaan lisää Gameon Immersiivisessä Pelillisyystyöpajassa 16.2.2017.

Kommentit

kommenttia

Tekijästä Kaikki kirjoitukset

Juhani Vuoti

Juhani Vuoti

Olen Nokia Networksissä työskentelevä humanisti-insinööri-konsultti. Opintojen lomassa kiinnostuin motivoinnista, peleistä ja pelillistämisestä. Jouduin kaivautumaan pelaamisen olemukseen biologiassa, psykologiassa ja filosofiassa.

Leave a Reply